Biar Ku Lihat

Cakrawala mencengkram

Khatulistiwa melintas

Tegap berdiri dan aku diam

Melangkah lalu tepat di tengah batas

 

Bertelanjang kaki aku menapak,

Bukit yang bagaikan bentang surya

Pasukan ilalang menyerbu setapak

Terhembus angin dan menari ria

 

Terpejam aku di bawah langit retak,

Gelatik berkicau dan terpaksa aku membuka kelopak

Perlahan ku raba dasar oleh telapak

 

Tak sadar hijau hamparan rumput menyambut

Si rama-rama mengelilingi seolah menjemput

Terbang pergi ke seberang utara

Sembari lari tangan meraih dan mereka hilang ku kira

 

Tergulai lemas aku di bawah rindang pohon

Terbaring dan biarkan mentari menyinari

Terdiam dan biarkan angin meniupi

 

Jangan biar aku mati dan buat aku bangkit

Hiraukan aku dalam panas mencekit

Biar aku lihat hijau dan lembut cahaya mentari,

Pada setiap detik yang bergulir di hari-hari

Leave a Reply

